Krize u studia s pohádkovým hradem v logu pokračuje. Ve druhém čtvrtletí odepsal Disney+ téměř 12 milionů předplatitelů a pokračuje tak v poklesu, který trvá už třetí kvartál po sobě. Sice se může chlácholit dílčími úspěchy v určitých segmentech, ale potvrzuje se, že u Myšáka Mickeyho vrcholí špatné období.
10. 8. 2023 10:56 | Streaming novinkyJeště před dvěma lety se řešilo, že Netflix bude brzy překonán Disney+, protože křivka nárůstu předplatitelů Disney+ byla až neskutečně rychlá. Když se přidaly problémy Netflixu s poklesem uživatelů na začátku roku 2022, všichni se už jeho akcií zbavovali a věštili brzký konec. Jak jsme ale psali v polovině roku 2022, Disney+ stál na hliněných nohou, které se právě sesypaly. Nemalou část jeho uživatelů totiž tvoří předplatitelé indické služby Hotstar, a když Disney loni nevyhrál streamingová práva na indický kriket, alias hlavní důvod proč si Indové předplácejí Hotstar, bylo jasné, že dojde k odlivu uživatelů. Ale ani největší pesimisté možná netušili, jak moc velký sešup to bude.
Pojďme si to shrnout. Na konci září 2022 měl Disney+ celkově 164,2 milionů předplatitelů celosvětově, ale následující dva kvartály po sobě musel už začít odečítat. Zatímco do března 2023 byly tyto ztráty v řádů milionů a poslední výsledky uzavřel na čísle 157,8 milionů, nyní může reportovat pouze 146,1 milionů. To je skoro o 12 milionů méně než na konci března a jedná se tak o jeden z největších poklesů v novodobé historii streamovacích služeb. V samotné Indii a spřízněných trzích je ztráta ještě větší, konkrétně mínus 12,5 milionů předplatitelů, o zhruba 300 tisíc klesly počty předplatitelů i v USA. Jedině zbytek světa (hlavně Latinská Amerika plus Evropa) něco přidal, ale na vymazání ztráty to nestačilo – tam přibylo pouhých 700 tisíc předplatitelů.
© FlixPatrolPro srovnání uveďme, jak si stojí konkurence. Netflix za minulé čtvrtletí přidal skoro 6 milionů předplatitelů a má celkově už 239 milionů účtů. Pomohl si i Paramount+, který přidal cca 700 tisíc na aktuálních 61 milionů, dařilo se také Peacocku, který zvýšil za tři měsíce počet předplatitelů z 22 na 24 milionů – pouze v USA. Jen streamovacím službám Warner Bros Discovery se moc nedařilo a po rebrandingu na Max a spojení s Discovery odepisují 1,8 milionu a mohou tak vykazovat celkové číslo 95,8 milionů.
Co stojí za poklesem předplatitelů? Jak jsme předpověděli v našem článku, když Disney přišel v Indii o práva na kriketové přenosy, připravil se o největší benefit. A tím, že hodlá nejen v tomto regionu zdražit a zakročit proti sdílení účtů podobně jako to udělal Netflix, logicky se tím připravuje o hezká čísla v prezentacích. Může sice reportovat větší příjmy na jednotlivé předplatitele či menší ztrátu v celkovém byznysu, ale nemůže čekat moc milosrdenství od Wall Street. Ano, ta samá Wall Street, která se nedávno přepnula do režimu "nezajímají nás předplatitelé, ale peníze", bude nyní znovu řešit čísla předplatitelů.
Disney totiž sám připouští, že je v krizi. Od té doby, co se vrátil do šéfovské pozice Bob Iger, je to jedna pohroma za sebou. Kromě mizerných čísel předplatitelů jsou tu diskutabilní výsledky kinofilmů - drahých propadáků letos Disney generuje víc než kdokoli jiný (Indiana Jones, Ant-Man 3, Strašidelný dům, částečně Mezi živly). Dle očekávání také stále klesají příjmy televizní sekce, což je mimochodem jediná část firmy, kterou sám Iger připustil, že by byl schopen prodat. Nejlépe se samozřejmě dál daří zábavním parkům a na to navazujícímu prodeji hraček, ale Disney letos selhal v mnoha směrech, které by měly tyto kanály inspirovat - nedaří se kinoprůmyslu a streamovací služby (vedle Disney+ tu máme stagnující ESPN a jen mírně stoupající Hulu) vykazují mnohem slabší formu než slibovaly prezentace.
Jak z krize ven? Obsahově to už moc lepší nebude. Sám Disney připustil, že to s intenzitou Marvel filmů a seriálů přehnal, takže bude na novinkách ubírat, tuplem, když se Tajná invaze úplně nepovedla. Na konec prázdnin chystá seriál Ahsoka, ale to je další pole, kde si Disney udělal ve fanouškovské skupině Star Wars víc nepřátel než přátel. Paradoxně záchranou by tak mohla spíše Disney+ premiéra nové Malé mořské víly a nebo aktuálně trojky Strážců Galaxie, které lze považovat za opravdu jediný Disney / Marvel úspěch letošního roku. Ve slibech pro akcionáře se ale Bob Iger kromě výmluv, že firmu neprodá Apple (ano, tyto debaty jsou opět na stole) soustředil hlavně na další rozvoj. Zatím je jasné, že na vybraných trzích Evropy (ne, Česko tam není) plus v Kanadě Disney+ zdraží o 2-3 dolary/eura, beze změny zůstanou jen nejlevnější tarif s reklamou. A jako bonus Disney+ začne omezovat sdílení účtů a bude vyžadovat extra platby za ty, co se vezou, podobně jako to úspěšně zavedl celosvětově Netflix.
Další velký streamovací hráč publikoval svoje čísla předplatitelů a není to moc hezký pohled. Poprvé za tři roky, co Warner Bros Discovery začalo reportovat svoje čísla, poklesl počet lidí, kteří si předplácí HBO Max a další služby. Lepší se sice finanční situace, ale jinak před šéfem studia Davidem Zaslavem stojí jedna výzva za druhou.
Největší tuzemská streamovací platforma Voyo pokračuje v krasojízdě za získáváním nových předplatitelů. Nová nahlášená čísla se ještě víc přiblížila Netflixu a drží si odstup od konkurenční služby prima+.
Castingová režisérka seriálu Zaklínač, Sophie Holland, v novém rozhovoru přiznala, že má problém s tím, když jsou jako krásní zobrazováni převážně lidé bílé pleti, a tak rasově přeobsadila některé role Geraltova světa.
Zatímco herci a scenáristé stávkují a přou se s hollywoodskými studii o výši odměn či o využití umělé inteligence, Netflix jako naschvál nabízí pohádkově placenou pozici využívající AI.