RECENZE: 22 July mistrovsky zpracovává Breivikův masakr na Utoye © TMDB

RECENZE: 22 July mistrovsky zpracovává Breivikův masakr na Utoye

Paul Greengrass se po Jasonu Bourneovi vrátil k oblíbenému žánru dokudramatu a po Krvavé neděli a Letu číslo 93 naservíroval další mrazivou pecku, která naštěstí neduplikuje letošní Utoya, 22. července. Recenze filmu, který má dnes premiéru na Netflixu.

Tipy na film

Kdekdo se domníval, že novinka Paula Greengrasse 22 July, kterou exkluzivně distribuuje Netflix, jenž film poslal jen do vybraných kin na filmových festivalech a v Norsku, bude možná až příliš podobná letošnímu snímku Erika Poppea s názvem Utoya, 22.července, jenž masakr norských studentů Andersem Breivikem nasnímal v nepřerušovaném záběru a sugestivně odrážel intenzivní strach obětí z nečekaného útoku. Jenže Paul Greengrass řekl přímočarému zpracování ne a raději se vrhl na polemiku o nebezpečí pravicového extremismu.

Nemusíte se však bát, že by zkušený lodivod hned tří filmů ze série o agentu Bourneovi či oscarového Kapitána Phillipse zabředl do nudných proslovů, patetického zpytování svědomí a velkých morálních proklamací jako z bulvárních deníků. Greengrass volí sofistikovanější způsob, když se podstatnou část filmu soustředí na Breivikovu snahu o manipulaci svého právního zástupce, jenž mu má pomoci k obžalobě norského pozitivního přístupu k multikulturalitě.

Než k tomu však dojde, uvrhne vás Greengrass doprostřed příprav jednoho z nejméně očekávaných teroristických útoků posledních let, když Anders Breivik pokoutně chystá nálože, které postupně převáží a odpaluje u vládní budovy v Oslu. Nastalého zmatku poté využívá, aby se dostal na inkriminovaný ostrov Utoya, kde mají potomci místní garnitury naplánován tradiční letní tábor, jenž se záhy promění na běh o vlastní život.

Greengrass přitom ani na moment nezaváhá a opět otřepává své zkušené dokumentární oko, kdy až s fanatickou chladností snímá Breivikovo řádění, jež vrhá postavy studentů do pozice zmateného stáda, jež se marně pokouší uniknout své zhoubě. Kameru se daří udržet v dokonalé vzdálenosti, aby konečný příval úmrtí působil intenzivně, zároveň však nespadl do nanicovaté expoitace. Greengrass se v zobrazování násilí nevyžívá, vidí ho jako nepochopitelný chladnokrevný akt, když v podstatě přejímá Breivikovu náturu kalkulujícího, bezcitného asociála.

Tento pohled je pak dáván do protikladu k postavě studenta Viljara Hanssena (naprosto úchvatný Jonas Strand Gravli), jenž napříč filmem reprezentuje nejen samotné studenty bojující na Utoye o holý život, ale i samotný norský sociální systém, jenž je vystaven ultimátnímu testu odolnosti. Je to totiž Viljar, který se musí po několika zásazích z Breivikovy pušky a ztrátě řady přátel doslova naučit znovu chodit a především sebrat odvahu postavit se zvrácenému Breivikovi a jeho vidění světa v soudním procesu, jenž ho má poslat na roky za mříže.

Greengrass skrze Viljara zkoumá proměňující se společenské klima, které pod tlakem extremistů a řady falešných zpráv stáčí kormidlo logicky a morálně uvažujících lidí směrem k nepochopitelnému rasismu a xenofobii. Přičemž ústřední postavu Viljara trápí nejen tento společenský kontext, ale i duševní a fyzické trauma, které – jak sám říká – už nikdy nezmizí.

Zatímco první polovina filmu, jež vrcholí Breikovým aktem na Utoye, pouze pokládá základy tematického kontextu filmu, druhá polovina se soudním procesem je dále rozvíjí a zpracovává je v komplexní pohled na současnou expanzi radikalismu a extrémního nacionalismu napříč Evropou i zbytkem světa. Greengrass ovšem netlačí na pilu a nemá tendenci svůj politicko-společenský postoj přechroustávat do instantní kaše. K publiku promlouvá spíše mezi řádky Breivikových fabulací a Viljarovu ztrátu opory mezi bližními, kteří chtě nechtě nemohou pochopit jeho psychické rozpoložení.

Jediná linie, jež působí poněkud zanedbaně, je ta politická, v níž se norská vláda v čele s premiérem pokouší reagovat na šokující události v centru Osla, na Utoye a následně i během soudního procesu, jenž je komplikován značně uvolněnou norskou legislativou, jíž se Breivik snaží využít ke svému prospěchu. Nejenže postava premiéra nepůsobí trojrozměrně, celá politická linie slouží spíše jako doplněk k celkovému obrazu filmu a jako expoziční prvek než svébytná část filmu.

Zbytek však Greengrass kočíruje natolik sebevědomě a bez nejmenších zaváhání, že se jedná jen o drobné zaškobrtnutí v jinak velmi hladce probíhající prezentací 7 let starých událostí. O jejich adaptaci po takto krátké době se sice vedly polemiky. Stejně jako v případě Letu číslo 93 však Greengrass dokázal ve zdánlivé opakovačce známých událostí najít nosné téma, které současnému negativnímu klimatu napříč kontinenty dokáže umně, sebevědomě a bez patetického plácání po zádech ukázat pečlivě vypulírované zrcadlo. Nenechte si ho proto, byť jen na malé obrazovce, ujít. Netflix totiž tímhle filmem vstupuje mezi velké hráče a hodlá jít v následujících měsících po všemožných cenách. A pokud si udrží formu, tak zcela jistě zaslouženě. 22 July je totiž ve svém žánru dokudramatického napínáku naprostá špička.

Hodnocení: 80 %

© TMDB

22. července

22 July | USA | 2018 | Drama | Terorismus

22. července 2011 zabil Anders Breivik na ostrově Utoya celkem 77 mladých lidí. Toto je rekonstrukce událostí, jak se staly, nejen z pohledu obětí, ale i policie a vlády. Hrají: Anders Danielsen Lie, Ola G. Furuseth, Jon Oigarden, Anneke von der Lippe, Trygve Svindland, Trim Balaj, Pal Espen Kilstad

68 %
Filmtoro
Filmtoro
Verdikt

Paul Greengrass rekonstrukce skutečných událostí prostě umí. Ano, 22. července je mrazivá deprese, u které si úplně neodpočinete. I o tom ale filmy jsou. A Greengrass vidí i v takové tragédii pozitivní světlo. Přehlížená pecka.

Sledovat Online na Netflix  Netflix | české titulky | od 10. 10. 2018
 227 zobrazení   10 se líbí
Filmtoro
10 filmů, které musíte vidět, když se vám líbil Venom
08.10.2018 13:00:00 | Tipy na film

Venom právě obsadil česká kina a nám jako divákům nezbývá nic jiného, než se podřídit Tomu Hardymu a Spider-manovskému filmu bez Spider-mana. Ale možná je tu jiná možnost! Vybrali jsme pro vás deset filmů, kde hlavní hrdinové projdou transformací, která změní jejich život! Ať už k lepšímu nebo k horšímu...

10 podzimních Netflix novinek s českými titulky
06.10.2018 | Tipy na film

Od začátku září přibylo na Netflixu více než 40 nových titulů s českými titulky. V drtivé většině se jedná o starší filmy, ale dobrou zprávou je, že titulky mají i nové premiérové série seriálů The Good Place nebo The Last Kingdom.

Vybíráme 10 skvělých seriálů, co určitě neznáte, ale měli byste!
03.10.2018 | Tipy na film

Dnes trochu vybočíme z pravidelných tipů na nové seriály a vylovíme z archivu Netflixu a HBO několik seriálů, které jsou podle nás nespravedlivě zaprášené. Máme tu šílené animáky, sci-fi o cestování v čase, lupičské drama nebo psychologickou krimi.

SOLO: O problematickém vzniku, vystřižených scénách a budoucnosti Star Wars
02.10.2018 9:00:00 | Tipy na film

Nejoblíbenější pašerák v Předaleké galaxie dorazil do online videoték a přitáhl s sebou i pěknou sbírku vystřižených scén, které byste si neměli nechat ujít. Star Wars totiž do budoucna malinko zpomalí.