Howard “Howie” Ratner (Adam Sandler) pracuje v newyorském klenotnictví v takzvaném Diamond Districtu. Píše se rok 2012 a do rukou se mu dostane neopracovaný opál (uncut gem) z afrického dolu, kde ho našli Etiopští Židé (Falašové). Protože se Howie topí v dluzích z gamblerství, chce tento drahokam prodat a dluhy splatit. Do toho řeší problémy v rodině, když plánuje rozvod s Dinou (Idina Menzel) a zároveň udržuje vztah s mladší podřízenou Julií ( Julia Fox). Než však onen opál bude možné zpeněžit, Howard ho zapůjčí basketbalovému hráči Kevinu Garnettovi výměnou za prsten klubu Celtics. Drahokam jako by Kevina úplně oslnil. Má snad magické schopnosti?

Vše ohledně výjimečného kousku kamene se stejně jako Howieho dluhy a sklony ke gamblerství samozřejmě ještě mnohem více zamotá. A důsledkům této “shitshow” se nevyhnou ani jeho milostné a rodinné vztahy. A jak je u režisérského a bratrského dua Benny Safdie a Josh Safdie (Dobrý časy) zvykem - co se může podělat, podělá se. Jak píši na začátku: šílenost.

Pokud jste u jejich předchozího snímku Dobrý časy měli pocit, že dostanete panický záchvat, na Drahokam si rovnou připravte platíčko prášků na uklidnění. Kromě toho, že je Drahokam snad ještě ukřičenější, než například loňský Narušitel systému (kdo viděl, chápe), působí jako by si právě narýsoval minimálně tři čáry kvalitního kokainu. A dal si je všechny najednou.

Velký podíl na této burácivé atmosféře má těkavá a zběsilá hudba Daniela Lopatina (doporučujeme jako hudební podkres k práci, budete mít neuvěřitelnou výkonnost!), která skvěle sedí k sedmdesátkové atmosféře nastolené nejen krimi zápletkou, ale také vizuálem. Polocelky a velké celky, kde jakoby “tajně” sledujeme postavy filmu, přímo odkazují k praktikám 70’s a 80’s velikánů jako byli (a jsou) například Brian De Palma (Zjizvená tvář) nebo Francis Ford Coppola (Rozhovor).

Drahokam během 135 minut ani jednou nevyjde z tohoto úzkostného “speed” módu a připomene vám, jak jste se cítili, když ve vás filmy ještě uměly vyvolat emoce, a nebyli jste vnitřně mrtví. Bizarní rozhodnutí, nečekané zvraty i bájná úleva si u bratří Safdie většinou vybere svou daň a nenechá vás vydechnout.

A to i díky Adamu Sandlerovi, u něhož je škoda, že jako ukázkový parchant Howard nezískal médii tolik propíranou nominaci na Oscara. Faktem je, že by si ji rozhodně zasloužil, a je s podivem, že po vážnějších rolích (i když s komediálními podtóny) nesahá častěji (nebo mu nejsou nabízeny, kdo ví). Možná bychom mu pak jeho komediální průjmy z posledních let odpouštěli rychleji a s větší chutí. Takovou, s jakou si vychutnáte Drahokam, jenž svou svébytnou vizí patří do kategorie filmů, které rozhodně nedostanete snadno z hlavy. Je to film nepříjemný, otravný, uřvaný a těkavý... a také za všech okolností uhrančivý svým podmanivým uchopením a Sandlerovou show jednoho muže, který snad dělá všechno pro to, aby skončil v průšvihu.

Hodnocení: 80 %

P.S. Drahokam jsme zařadili i do jednoho z nejlepších filmových momentů roku 2019. Tak nenechte Netflix, ať vám film přepne na nějakou reklamu hned se závěrečnými titulky!

Adam Sandler herecky vládne šílenému Drahokamu od Netflixu  |  Filmové recenze  |   |  2841 přečtení  |  74 líbí se

Anna Kopecká

Absolventka filmové vědy, která miluje filmy Johna Hughese, klasický Hollywood i bizárky pro otrlce. Když zrovna nesedí před televizí a nesjíždí nejnovější seriály, jezdí po filmových festivalech, fotí celebrity na červeném koberci (sledujte @annalovesfilm na Instagramu a Twitteru!), cestuje po světě (no dobře, spíš jen po Evropě a Americe), nebo je naopak zalezlá doma s dobrou knížkou. Zkoušela kritiku, kompars, lokační, dramaturgii i produkci. Prostě holka, která do filmu fušuje ze všech stran. A přes hluboké deprese jí to i po mnoha letech pořád baví. Je totiž už příliš stará na to být milenkou Leonarda DiCapria, tak nemá na vybranou. Její nejpřehrávanější VHSkou je Pocahontas.

Komentáře k článku Adam Sandler herecky vládne šílenému Drahokamu od Netflixu

Milan Fornůsek

Milan Fornůsek 2020

Ještě nikdy jsem neviděl film, ve kterém by se téměř veškeré dialogy skládaly pouze ze "Fuck, fuck, fucking fuck you." Co je moc, to je moc. Prostě mi tahle gangsta kultura nesedí a nemám zájem vidět ten film v budoucnu znovu.

Další články jako Adam Sandler herecky vládne šílenému Drahokamu od Netflixu

Filmové recenze  |  před 28 dny  |  21

Netflix má megahit. Úspěch toxické erotiky 365 dní je diváckou ostudou

Je to přesně 11 dní od momentu, kdy se na Netflixu objevil erotický, vlastně až softpornový film 365 dní. A dodnes se drží na čele žebříčku sledovanosti. Což je něco, na co bychom neměli být hrdí. číst více

Filmové recenze  |  2020  |  42

První dojmy: Dracula od Netflixu ctí předlohu a modernizuje ji

4. ledna Netflix představil další ze svých seriálových novinek, která tentokrát vznikla ve spolupráci s britskou BBC. Dracula je moderním zpracováním klasiky od Brama Stokera, v níž tvůrci moderní verze Sherlocka Holmese dokázali, že i zaprášená literatura může být svěží. číst více

Filmové recenze  |  2019  |  227

První dojmy: Dokázal Zaklínač vyplnit díru po Hře o trůny?

Seriálová událost konce roku je za námi a Zaklínač Geralt z Rivie v nás nechal pořádně krvavou stopu. Řezník z Blavikenu totiž překonal očekávání a redakční mudrcové se museli shodnout, že tuhle fantasy pecku musíte vidět. číst více

Filmové recenze  |  2019  |  61

7 důvodů, proč mít rád Star Wars: Poslední z Jediů

Devátá epizoda Hvězdných válek je za humny a netrpělivě ji očekávají dva typy fanoušků. Ti, co se na nový film těší a ti, kteří se jej hrozí. Je ale důvod se bát? Byl Poslední z Jediů tak hrozný film, jak někteří tvrdí? Našli jsme sedm důvodů, proč mít Posledního z Jediů spíš v oblibě. číst více

Filmové recenze  |  2019  |  11

Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku

Jedno manželství, jeden pár, jedno dítě, jeden rozvod. Recept na instantní (pod)zimní depresi nebo upřímná sonda do tajů manželství? Přinášíme recenzi z Londýnského filmového festivalu. číst více