FB pixel

Anny Ondráková

Anny Ondra

Když bychom měli zapátrát po skutečně první hvězdě českého filmu, musí to být Anny Ondráková. Ta už v dobách němého filmu ovládala ve 20. letech minulého století plátna kin a spolu se svým partnerem, režisérem Karlem Lamačem, natočili několik zásadních filmů (Gilly poprvé v Praze, Bílý ráj). Koncem dvacátých let dokonce získala role v Hollywoodu, hned dvakrát ji tehdy začínající Alfred Hitchcock obsadil do svých prvních filmů (Její zpověď, ...a neuveď nás v pokušení). Protože si ji Karel Lamač nechtěl vzít a založit s ní rodinu, provdala se později za německého boxera Maxe Schmelinga a začala točit v zahraničí. Během třicátých let se objevila v několika desítkách německých a rakouských filmů. I když nacisté chtěli z této dvojce udělat hvězdný pár své propagandy, Ondráková ani Schmelling se k nim nikdy nepřidali. Po válce vyšlo najevo, že dokonce pomáhali zachránit židovské chlapce, ale ani v Německu, ani v komunistickém Československu už se k nim nikdo nehlásil. Jejich příběh byl často námětem životopisných filmů.

Jen abychom doplnili, největší pozornost herečce z filmu, na kterém se podílel český tvůrce, se dostalo během dvacátých let samozřejmě Hedy Lamarr, především díky její nahé roli ve filmu Extase, ale herečeka je původem z Rakouska.


Adina Mandlová

Adina Mandlová

V předválečných letech naší republiky vládly naší kinematografii hned 3 herečky, nejvýznamnější byla Adina Mandlová. Od malička jí její otec podporoval v uměleckých směrech a velké kariéře, jistou dobu to vypadalo, že z ní bude klavíristka. Ale po jeho smrti se dlouho hledala a zálibu našla v herectví. Určujícím bylo setkání s Hugo Haasem, který ji obsadil do svého filmu Život je pes, a na dlouhou dobu se stal jejím životním partnerem. Její hvězda během třicátých let strmě stoupala a nevadilo, že ve filmech jako Nezlobte dědečka nebo Děvčata, nedejte se!, hrála velmi podobný typ mladé nadšené dívky. Teprve později s rolemi ve filmech jako Velbloud uchem jehly a především Kristián z ní v představách diváků udělal obdivovanou dámu. Její kariéra ale nabrala prudký pád s koncem druhé světové války, kdy byla označena za kolaborantku a nabídky na zajímavé role přestaly chodit. Dlouho se nemohla usadit, žila v Anglii či Kanadě, na krátko se také vrátila do komunistického Československa, ale na předválečnou kariéru už nenavázala.


Nataša Gollová

Nataša Gollová

Spolu s Adinou Mandlovou tvořily dlouho nerozlučnou dvojici kamarádek, ale když se Mandlová zakoukala do Wilhelma Sohnela, nacistického šéfa českého filmu během německé okupace a tehdejšího přítele Mandlové, byl s přátelstvím konec. Z přítelkyní se staly rivalky a Gollová přezvala korunu nejpopulárnější české herečky právě od Mandlové během čtyřicátých let. Před válkou byla úspěšnější na divadelních prknem, ale s nástupem populární komedie Eva tropí hlouposti se stala rázem hvězdou a spolu s Oldřichem Novým vytvořily úspěšný herecký pár (Roztomilý člověk, Hotel Modrá hvězda a právě i zmíněný Kristián). Na rozdíl od Mandlové se udržela v pozornosti filmařů i po válce, i když už se jednalo jen o odlesk její největší slávy a největší příležitosti měla ve filmech svých dávných kamarádů ( Císařův pekař a pekařův císař, Fantom Morrisvillu).

Třetí ze slavné trojice hereček první republiky byla samozřejmě Lída Baarová. Tmavovlasá femme fatale po rolích v českých filmech (Švadlenka, Panenství, Dívka v modrém) uhranula nacistickému pohlavárovi Josephu Goebellsovi, se kterým navázala intimní vztah a díky kterému točila během války i v zahraničí. S porážkou nacistů skončil i její osud, co hořce popisuje nedávno natočený životopisný film Lída Baarová.


Květa Fialová

Květa Fialová

Padesátá léta byla ve znamení pohádek, takže by se mohlo zdát, že nejdůležitějšími herečkami byly představitelky princezen jako Alena Vránová (Pyšná princezna), ale my vybereme někoho, kdo se stal spíše protipólem. Během padesátých let vystupovala Květa Fialová především v divadlech a zajímavé filmové role začaly přicházet až o desetiletí později, ale stály za to. Prototop osudové ženy si zahrála ve filmech jako Smrt si říká Engelchen nebo Ostře sledované vlaky, její nejslavnější rolí se stala Tornado Lou ve westernové parodii Limonádový Joe aneb Koňská opera. Úspěšně zvládala i seriály (Hříšní lidé města pražského, F. L. Věk) i přerod z osudových žen do babiček (S tebou mě baví svět), za svojí bohatou kariéru nasbírala skoro 120 filmových rolí a úspěsně hrála i v novodobých hitech (Účastníci zájezdu, Gympl). Podobně jako herečky z první republiky, i v jejím příběhu byl kus tragédie, na konci války ji při osvobozování republiky znásilnici dva vojáci Rudé armády.


Jana Brejchová

Jana Brejchová

Největší hvězda 60. let oplývala nejen krásou, ale i různorodým talentem a dobrým výběrem rolí. Už od 13 let hrála ve filmech, famózní výkony v náročnějších rolích převáděla už jako mladá ( , Vyšší princip), nedělalo ji problém hrát a zároveň zpívat ( Kdyby tisíc klarinetů) a měla štěstí i na dobré herecké partnery jako Vlastimil Brodský (Farářův konec, Noc na Karlštejně), za kterého se později i provdala. Jejími manžely byly ale také režisér Miloš Forman či herec Jiří Zahajský, sestrou podobně talentovaná Hana Brejchová ( Černý Petr) a dcerou další skvělá herečka, Tereza Brodská. Po roce 1989 se ve filmu už neobjevovala, spíše dávala přednost televizi, výjimečným návratem byla pro ní role ve filmu Kráska v nesnázích, za kterého získala Českého lva.

Nejbližší přítelkyní Brejchové byla další výrazná osobnost, herečka Jiřina Jirásková. Ta sice ohromovala především v divadle, ale má za sebou i několik významných rolí (Světáci, Já, truchlivý bůh). Brejchová zpětně odsunula v pozornosti další půvabnou herečkou šedesátých let. Olga Schoberová sice zazářila jako sexbomba v Kdo chce zabít Jessii? i jako nevinná dívka v Limonádový Joe, ale po svém sňatku s americkým hercem Bradem Harrisem už se v českých filmem objevovala jen sporadicky ( Adéla ještě nevečeřela).


Iva Janžurová

Iva Janžurová

Pokud bychom měli vyhlásit nejpopulárnější komediální českou herečku, po výhře by sahala Iva Janžurová. Elegantní, ale zároveň vždy schopná zahrát komickou scénu jen pouhým mrknutím, tak si Ivu Janžurovou pamatujeme z klasických filmů jako Světáci, Pane, vy jste vdova!, Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Marečku, podejte mi pero nebo Zítra to roztočíme, drahoušku...!. Že ale uměla zahrát perfektně i vážné role dokázala ve filmech jako Kočár do Vídně, Morgiana nebo Petrolejové lampy. Poslední dvě ji dokonce přinesly nominace na nejlepší herečku ve festivalu v Cannes, ano, to bylo ještě v době, kdy se český film dokázal herecky prosadit na zahraničních filmových festivalech. S hercem Stanislavem Remundou má Iva Janžurová dvě dcery, Sabina i Theodora také zůstaly ve filmové branži. Iva Janžurová úspěšně pokračovala v herecké kariéře i po roce 1989, zářila především v dvojici filmů od nadějných mladých tvůrců (Co chytneš v žitě, Výlet), za oba získala Českého lva.

Za podobně komediálně nadanou můžeme považovat i Helenu Růžičkovovu. Její korpulentní postava ji na dlouhou dobu odsoudila do vedlejších komediálních rolí rozšafných dam, přesto mohla zazářit alespoň v trilogiií o Homolkových a Slunce seno. Za její nejlepší charakterní role se považuje seriál Vlak dětství a naděje. Mimořádným komediálním talentem oplývala i Jiřina Bohdalová (Dáma na kolejích, Světáci), který ale více zářil v televizi (Televariéte) či dabingu (večerníčky, Chobotnice z II patra), teprve po roce 1989 se dočkala dobrých dramatických rolí ( Fany). Podobně temperamentní a skvělá předevšm ve vedlejších rolích byla i Stella Zázvorková ( Anděl na horách, Pane, vy jste vdova!), později také oceněná za své vážnější role (Babí léto).


Libuše Šafránková

Libuše Šafránková

Když Česká televize před pár lety pořádala soutěž Hvězda mého srdce o nejpopulárnější herečku, první místo v diváckém hlasování získala právě Libuše Šafránková. Už od role Barunky v adaptaci slavné Babička v pouhých 18 let se nesmazatelně zapsala jako velký herecký talent, který díky pohádce Tři oříšky pro Popelku byl podtržen i obrovskou diváckou popularitou. Během 70. a 80. let šla z filmu do filmu, střídala pohádky (Malá mořská víla, Princ a Večernice, Třetí princ, Sůl nad zlato) s komediemi (Jak utopit Dr. Mráčka, Vrchní, prchni), v posledně jmenovaném se potkala i se svým dlouholetým životním partnerem, hercem Josefem Abrhámem. Po roce 1989 jsme ji už vídali méně, často ve vedlejších rolích, to ale neznamená, že by nezářila. Byla skvělá v Obecné škole či Báječných letech pod psa, zapsala se i jako dávná láska hlavního hrdiny v Koljovi. Poslední leta se stáhla do ústraní a nehraje už příliš ani v televizi či v divadle, přesto zůstává pro několik generací milovanou princeznou i starostlivou maminkou.


Ivana Chýlková

Ivana Chýlková

Jeden ročník na DAMU stačil, aby vznikla během osmdesátých let velmi silná generace mladých talentovaných herců. Ivana Chýlková chodila do jedné třídy s Vilmou Cibulkovou, Veronikou Žilkovou, Evou Holubovou a Karlem Rodenem (její pozdější partnerl), ze všech se později staly hvězdy filmů i divadla. Ivana Chýlková chvíli zpívala se Žentourem, ale po debutu v dramatu Faunovo velmi pozdní odpoledne bylo jasné, že o talentovanou herečku bude zájem. V Dobrém světlu a Času dluhů poprvé převedla typ vyzývavé a tajemné ženy, který později ve svých rolích doplnila ještě o komplikované psychologické pozadí. Televizní seriál Přítelkyně z domu smutku ji vynesla ocenění až v Cannes, o dva roky později prorazila do širokého povědomí jako hvězda filmu Díky za každé nové ráno. Od té doby už získávala ale dobré role jen sporadicky (Musím tě svést), více se začala uplatňovat v divadle a v televizi.

Když už jsme zmínili Evu Holubovou, ta byla dlouho královnou vedlejších, většinou komických rolí. I když hrála už od začátku osmdesátých let, film ji “objevil” až koncem devadesátých - viz Knoflíkáři a samozřejmě Pelíšky či Pupendo. Poslední roky si ji režiséři předcházejí a má štěstí na úspěšné divácké filmy ( Líbáš jako bůh, Taková normální rodinka). Jen o něco mladší Zuzana Bydžovská byla dlouho hvězdou dětských filmů, po roce 1989 ale na ní zajímavější role nezbyly. Spravit chuť si mohla v posledních letech, kdy jde z jedné oceňované role (Gympl) do druhé ( Venkovský učitel).


Anna Geislerová

Anna Geislerová

Devadesátá léta minulého století zrodila novou generací mladých talentů a jednou z těch největších byla Anna Geislerová. Už v 15 letech vyměnila kariéru modelky za dvě herecké role, nejprve v komedii Pějme píseň dohola a posléze v drsném dramatu Requiem pro panenku. Mladou talentovanou herečku si brzy oblíbili mladí režiséři jako Jan Svěrák (Jízda), Bohdan Sláma (Návrat idiota) a po Requiem znovu Filip Renč (Válka barev), po roce 2000 úspěšně přešla z rolí dívek do rolí silných žen. Za Želary, Štěstí a Krásku v nesnázích získala v krátké době hned 3 České lvy, k dnešnímu dni jich má na kontě 5 (ještě za Návrat Idiota a nejnověji za Nevinnost). V seriálech se objevuje spíše sporadicky ( Až po uši), je vidět, že se ráda spojuje s osvědčenými režiséry jako je Jan Hřebejk nebo Bohdan Sláma. Její superhvězdný status potvrzují i role ve snímcích určených pro export, ať už to je Milada nebo Anthropoid.

Jedním dechem s Annou Geislerovou musíme zmínit i Tatianu Vilhelmovou, se kterou se potkává v dost filmech (Štěstí, Medvídek) či hraje ve filmech stejných režisérů jako Bohdan Sláma (Divoké včely, Bába z ledu). Vilhelmová prorazila díky Indiánskému létu, absolventský film Sasi Gedeona objevil další talentovanou herečku - Kláru Issovou. Ta si své role vybírala jinak a je hodně spojena s režiséry jako David Ondříček (Grandhotel) nebo Vladimír Michálek ( Anděl Exit ). Poslední dobou je také hodně slyšet o její sestře Marthě Issová ( Děti noci, Dukla 61i), ze stejné generace ještě musíme zmínit nenápadnou Lenku Vlasákovou(Lea, Kawasakiho růže, Ženy v pokušení).


Nové naděje českého filmu

Tatiana Pauhofová

Aktuální desetiletí na svůj konec ještě čeká, a tak místo vyhlášení jedné osoby projdeme několik nejvýznamějších jmen a nadějí, se kterými se v kinech poslední roky setkáváme nejčastěji.

Aktuálně je nejvíce slyšet o původem slovenské herečce Tatiane Pauhofové, která zářila dlouhou dobu především na prknech slovenských divadel, ale pak ji “objevil” český film, a od té doby jde z role do role. Po sérii štěků prorazila díky televiznímu filmu Hořící keř, zapsala se také jako filmová Lída Baarová o osudech slavné české herečky popsaných o pár odstavců výše. Má také za sebou nejúspěšnější slovenský film posledních let - Všechno nebo nic a letošní megahit Po čem muži touží.

Podobně úspěšným “importem” ze Slovenska do českého filmu je Vica Kerekes, které muži padají k nohám od jejího nezapomenutelného kulečníku ve filmu Muži v naději. Nejvýznamnější role Vicy jsou filmy jako Zejtra napořád, Tenkrát v ráji nebo Anděl Páně 2.

Obě dvě herečky usilují aktuálně o trůn popularity, který dlouhá léta okupovala Tereza Voříšková (Bobule, Chata na prodej). O kariéru se díky seriálům jako Semestr či Kosmo či filmům jako Fair Play nemusí bát ani Eva Josefíková. A určitě ještě uslyšíme o Elišce Křenkové (Pustina, Všechno bude).


10 nejlepších českých hereček historie (100 LET REPUBLIKY)  |  České novinky  |  před 2 měsíci  |  586 přečtení  |  20 líbí se  |  2 komentáře

Tomáš Vyskočil

Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.

Komentáře k článku 10 nejlepších českých hereček historie (100 LET REPUBLIKY)

Další články jako 10 nejlepších českých hereček historie (100 LET REPUBLIKY)

České novinky  |  včera 12:00  |  6

10 pozoruhodných českých filmů roku 2018

O Ceny českých filmových kritiků za letošní rok se bude ucházet rovných šedesát hraných, dokumentárních nebo animovaných filmů, které splnily požadavky na zařazení do výběru. Deset z nich, které byste z různých důvodů neměli minout, vybíráme níže. číst více

České novinky  |  před 13 dny

Česká televize láká na seriály od Hřebejka, Krobota či Prušinovského

Česká veřejnoprávní televize včera oznámila svou programovou nabídku na první polovinu příštího roku. Těšit se můžeme na pokračovaní několika úspěšných seriálů, stejně tak i na několik nových původních projektů. číst více

České novinky  |  před 13 dny  |  15

10 nejlepších českých čertovských pohádek

V kinech úřaduje nová česká pohádka Čertí brko, dnes večer se slaví Mikuláš a za rohem už jsou vánoční svátky, které se bez pohádek v televizi neobejdou. Připomeňte si s námi ty nejlepší čertí pohádky a nalaďte se na tu správnou pekelnickou náladu. Viděli jste všechny? číst více

České novinky  |  před 1 měsíci  |  6

10 českých sportovních filmů pro ty, kterým se líbil Zlatý podraz

V kinech se právě promítá film Zlatý podraz, který popisuje příběh poválečného basketbalového mužstva českých mladíků. Jaké další české filmy, které zabrousily do oblasti sportu, stojí za vidění? Vybrali jsme deset nejlepších. číst více

České novinky  |  před 2 měsíci  |  93

100 nejlepších českých filmů historie (100 LET REPUBLIKY)

Finále našeho českého týdne je tu a my jsme pro vás vybrali ke stému výročí založení Československé republiky hned 100 nejlepších filmů, které během naší historie vznikly. A trochu klameme obrázkem, Pelíšky to nevyhrály. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist