Rok se s rokem sešel a dalších 12 měsíců je za námi. Jaké největší události se letos doma i venku ve streamingu odehrály? Kdo ze služeb posílil a kdo oslabil? Podívali jsme se na všechny zprávy, data a přehledy a nabízíme ultimátní shrnutí.
1. 1. 2024 13:30 | Streaming novinky 1. 1. 2024 13:30 | Streaming novinkyOficiální čísla o streamovacím trhu, která existují například v měření návštěvností webů, u nás stále nenajdete. Do našeho ročního shrnutí tedy budeme opět potřebovat pomoc jinde. Podle listopadové ročenky ČSÚ u nás placená videa sledují v roce 2023 cca 3 miliony lidí starší 15 let, což je zhruba 35 % internetové populace. Ještě před rokem to bylo jen 22 %, o rok dříve dokonce jen 15 %. Počet sledujících neznamená počet předplatitelů, obvykle se domácí sdílení počítá v průměru pro 2 lidi, tzn. velikost českého trhu je nyní zhruba 1,5 milionu placených předplatitelů. Jen prostým rozpočítáním poměru se k jednotlivým službám nedostaneme, protože část lidí si platí více než jednu službu. Pokud bychom chtěli znát čistě unikátní předplatitele, můžeme vyjít z průzkumu ATO-Nielsen-Admosphere, který na začátku roku spočítal, že zhruba 1,2 milionu domácností má přístup alespoň k jedné ze streamovacích služeb, čímž připadá průměrný počet služeb na domácnost zhruba na 1,25. Tento průzkum také potvrzuje alespoň procentuální oblíbenosti služeb. Obvykle vede s více než dvojnásobkem Netflix, za ním se řadí Voyo, HBO Max a Disney+. A teď se mrkneme, jak by to mohlo vypadat konkrétně.
14. února letošního roku vstoupil k nám a do dalších zemí střední a východní Evropy poslední velký streamovací hráč, SkyShowtime. Nabídkou kombinuje obsah, který je v USA, Latinské Americe či západní Evropě dostupný odděleně na dvou službách: Paramount+ a Peacock. U nás se z počátku moc neuvedl: cena předplatného 179 Kč byla nejdražší z regionu, první automatické překlady příspěvků na sociálních sítích moc důvěry nevzbuzovaly, dodnes platforma technicky nenabízí 4K video kvalitu a stále trvá podivná taktika nenadále mazat a zase přidávat ty samé filmy a seriály. Také slibované původní seriály HBO dorazily se zpožděním, ale vlastně lepší později, než kdyby zmizely úplně. Během roku se komunikace výrazně zlepšila a subjektivně můžeme říct, že směrem k novinářům se SkyShowtime začal zlepšovat opravdu výrazně. Pomohly také dočasné akce, kdy jste předplatné mohli získat až s poloviční slevou. Postupně také lidi začali objevovat velmi bohatý katalog dvou spojených studií, pro Čechy hrálo roli, že má služba tolik filmů s dabingem. Z našich statistik vyplývá, že jste nejvíce měli zájem o seriály jako Tulsa King, Yellowstone či 1883 a kinohity typu Top Gun: Maverick. Celosvětově ani lokálně služba počty předplatitelů bohužel nezveřejňuje, web skyshowtime.com však podle Similarweb navštívilo v listopadu cca 0,8 milionu českých návštěvníků, což podle našich zkušeností a srovnání (viz níže) znamená 100–150 000 tisíc českých předplatitelů. Před vedením SkyShowtime ovšem stojí příští léta značná nejistota, protože značka Paramount zatím na streamingu nevydělává tolik, kolik by chtěla, a možná již brzy změní majitele.
Streamovací služba giganta Amazonu je od svého českého spuštění v roce 2016 pořád taková... nijaká. Ve svém katalogu sice nabízí zajímavé novinky typu Gen V či aktuální druhou řadu Jacka Reachera, ale chybí opravdu globální divácký a kritický hit. Seriálový Pán prstenů, respektive komentáře na jeho nekvalitu a budoucí směrování byly vlastně jediným zajímavým tématem roku 2023. Nabídka nových původních filmů je tristní, jediným zajímavým příspěvkem byl The Covenant od Guye Ritchieho, který trestuhodně minul naše kina. Retro snímek Air: Zrození legendy je sice neminul, ale stejně jako online žádný velký třesk neudělal. Podle ročních statistik, které generujeme na FlixPatrol je z TOP 10 pro Česko vidět, že jsme u nás měli zájem na službě právě o rok staré Prsteny moci či luxusní 4K verzi filmového Pána prstenů. Ze starších seriálů bodují ještě nové řady Léto, kdy jsem zkrásněla či Kolo času, což je jedna z mála zajímavých zpráv okolo Amazonu v Česku. Včetně starších kousků jako Carnival Row či Jack Ryan u nás rád natáčí své americké náměty, ale české filmy či seriály ho na rozdíl od Netflixu nezajímají, inzeruje jen minimálně a jeho eshop stále nepřetlačil lokální obry typu Alza. Celosvětová čísla Amazonu jsou už tři roky stará a kombinují se s předplatným Prime. V době covidové horečky byly podle všeho 200 milionů předplatitelů. Jak ukazují různé statistiky, až tři čtvrtiny předplatných tvoří hlavní trhy jako USA, Británie, Indie či Francie, pokud poměrně vezmeme zbylých 50 milionů a koukneme na Similar Web, kolik na hlavní web chodí lidí z Česka, dostaneme se zhruba k procentu 0,25. To ho směruje někam k hranici 125 000 předplatitelů. Za sedm let aktivit málo.
Poslední z českých televizí představila dlouho očekávaný restart své videotéky o týden dříve než SkyShowtime, ale nešlo o přímý boj. Cílové skupiny těchto dvou služeb nemohou být odlišnější - prima+ (ano, s malým "p") cílí na diváky starší generace, kteří ještě stále sledují i televizi a podle toho vypadá i skladba pořadů - kombinace českých seriálů (i od České televize!), levných zahraničních filmů a několika českých exkluzivních streamovacích premiér jako Ostrov nebo Princezna zakletá v čase 2 stačila k udržení pozornosti. Celonárodní ostudu si celá Prima utrhla seriálem Eliška a Damián, ale když se soustředíme čistě na streaming, můžeme jen a jen doporučit jejich originální novinku Banáni či dokumentární seriál Bez lítosti. Podobně jako konkurenční Nova se i Prima nestydí přiznat čísla předplatitelů, v červenci jich podle všeho měla 85 000 v placeném módu a dalších 700 000 v neplaceném s reklamou. Ano, prima+ je aktuálně jedinou velkou službu, která nabízí kombinaci reklamy a předplatného, čekejte, že tento trend brzy budou následovat další hráči. Nově sice bude v onlinu zatím jen dýchat na záda, dokud však bude aktivní a úspěšná samotná televize Prima, pojede slušně i její streamovací služba.
Zcela nejčerstvějším příspěvkem do naší streamovací kotliny je zatím původem francouzská služba Canal+. Samotná značka už je na našem trhu přítomná delší dobu prostřednictvím televizních kanálů jako Canal+ Action nebo Canal+ Sport a její archiv na webu byl přístupný i pro zákazníky kabelové a satelitní platformy Skylink. Květnové spuštění služby Canal+ mělo sice efektní tiskovou konferenci, ale kromě stávajících sportovních práv pro Premier League na službě moc zajímavého nenajdete. Ve srovnání s francouzskou nebo i polskou variantou zcela chybí zajímavé tituly, na které má Canal+ prokazatelně evropská práva (viz Terminátor 2), místo toho v ní najdete tuny béčkových akčních filmů a starších dramat, které jste znali už ze sesterské platformy Filmbox. Canal+ v Česku ani neuspěl v novém tendru na fotbalová práva na českou ligu, nicméně podle všeho stále platí jeho zájem natáčet původní český seriál, kterým je aktuálně Dcera národa. Aby ho ale někdo viděl, bude se muset hodně snažit ho natlačit zákazníkům Skylinku, protože podle Similarweb navštívilo web canalplus.cz v listopadu jen cca 100 tisíc uživatelů a pokud uplatníme podobné koeficienty jako u dalších hráčů, jsme maximálně na 20 000 přímých předplatných.
Na rozdíl od svého technologického soupeře Amazonu postupuje Apple v budování své služby mnohem promyšleněji. Katalog původních pořadů se pomalu, ale jistě zaplňuje a kvalita těch starších (Ted Lasso, The Morning Show, For All Mankind) nepolevuje. V žebříčku nejpopulárnějších seriálů za letošní rok pro Česko se uchytily slušně i novinky typu Silo či Terapie pravdou. U filmů je to ještě slabší, žebříčku vévodí zcela průměrný Ghosted, ale třeba celovečerní Tetris se už povedl a hlavně následující měsíce Apple zužitkuje své drahé akvizice, které nejdříve poslal do kin - Scorseseho Zabijáky rozkvetlého měsíce a Scottova Napoleona. Apple pokračuje slušně i z hlediska distribuce, jeho pořady si budou moci od února pustit i zákazníci Canal+ (ehm) a hlavně po konsolidaci své starší služby iTunes budou všichni pamětníci půjčování a nakupování filmů už nemilosrdně vystaveni i Apple TV+ originálům. V zahraničí se Apple uchýlil k nepopulárnímu zdražování, ale stále platí, že pokud si pořídíte nové Apple zařízení, máte na čas službu zdarma. Odhadovat počet českých předplatitelů je opravdové věštění z koule, protože návštěvnost tv.apple.com nám nic neřekne (přehrává se a nakupuje vždy v aplikaci). Avšak jestli je počet celosvětových předplatitelů stále okolo 40 milionů, s obvyklým českým koeficientem do 0,3 % se nacházíme někde v rozptylu 100 až 150 tisíc předplatitelů. Skokový růst to tedy není, ale na rozdíl od Amazonu to na stagnaci rozhodně nevypadá.
Konglomerát Disney to tento rok schytává zleva zprava. Očekávané úspěšné kinohity se nekonaly, příjmy z televizní reklamy se propadají a počty předplatitelů dva kvartály roku 2023 brutálně klesaly kvůli ztrátě práv na kriket v Indii. V centrále vyhlásili krizový mód, který dopadl i na nás, takže se zdražuje, budou se osekávat dabingy a celosvětově se výrazně utlumí produkce nových Marvel či Star Wars titulů, které měly letos příšerné recenze i sledovanost. Jak ukazují světové i naše lokální žebříčky, publikum zhusta nové originály ignoruje a do kolečka pořád sjíždí dětské věci jako Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa, Zootropolis: Město zvířat či Mickeyho klubík. Pouze dva kinofilmy, Avatar: The Way of Water a Strážci Galaxie: Volume 3 pronikly do elitní desítky, u seriálů z novinek bodovala jen Ahsoka. Díky bohu alespoň za spojení s "dospěláckým" obsahem ze sesterské Hulu (Chirurgové, Jak jsem poznal vaši matku), které si v Evropě privilegovaně dopřáváme. Po odkoupení podílu v Hulu ovšem dojde k očekávanému spojení značek také v USA. Výhled obsahových novinek pro příští rok je zatím tristní, než dojde k pootočení strategie u takhle velké firmy, čeká Disneyho několik hubených let. Stávajících 150,2 milionů předplatitelů může jedním podpisem a prodejem indického Hotstaru klesnout více než o třetinu a Disney+ bude najednou na úrovni HBO Max. U nás má web disneyplus.com zhruba 1,4 milionů návštěv, což by ho řadilo přepočteným koeficientem někam na úroveň 200 až 250 tisíc předplatitelů. Víceméně stejná čísla jsme mu predikovali i loni. A růst bude čím dál tím těžší.
České Voyo pokračuje v krasojízdě českými a slovenskými kraji. Podle nejnovějších zpráv si službu předplácí více než 650 tisíc lidí, což pro Česko znamená číslo někde okolo 430 tisíc. Web voyo.nova.cz měl v listopadu mimochodem okolo 4,5 milionů návštěv, což je větší číslo než česká verze Netflixu, ale to ještě nutně neznamená více lidí - prostě jen více lidí sleduje Voyo v prohlížeči než v aplikacích. Voyo i tento rok pokračovalo v přímé konfrontaci s Netflixem, která se projevovala exkluzivním nákupem několika českých kinohitů (Buď chlap!, Přání k narozeninám, tvorbou slušných originálů ( Extraktoři, Matematika zločinu, Zlatá labuť a zábavou pro masy typu Big Brother. Naopak seriály jako Vědma bude chtít po špatném diváckém přijetí raději uklidit pod koberec. Vedení společnosti zatím drží lajnu, nechystá se (prý) zdražení, (prý) ani tarif s reklamou a příděl originálních novinek nemá polevit ani v dalším roce. Diváky své televize plus fanoušky českých filmů a pohodlného sledování už Nova získala, teď bude muset začít soupeřit o mladé diváky Netflixu.
Dlouholetá česká dvojka už podle všeho přenechala svoji stříbrnou příčku Voyu a nevypadá to, že by měla v krátkodobém horizontu sílu to změnit. V květnu sice nový šéf David Zaslav spustil v USA novou verzi Max, ze které zmizelo "HBO", aby tak ukázal, že na službě najdou lidí i obsah z jeho Discovery produkční větve, nicméně na číslech to zatím není vidět a celá skupina Warner Bros Discovery v třetím kvartálu jako jediná služba klesla počtem předplatitelů - na stávajících 95 milionů. Českým koeficientem z návštěv webu hbomax.com (podle Similarweb 1,7 milionů) a podílem neamerického HBO na čísle 42,5 milionů se dostáváme někam k hranici 350 tisíc předplatitelů. Podobné odhady (bez kabelových předplatitelů) tušíme už delší dobu. HBO sice na začátku roku všechny odpálilo s novým seriálem The Last of Us a fanoušci mohli v polovině roku spokojeně vrnět nad návratem Boje o moc, ale jak ukazují naše žebříčky služby, lidé stále dokola sledují Hru o trůny a Přátelé. Kinosekce filmovému žebříčku moc nepomáhá, takže z novějších věcí zabral jen Elvis, efekt Barbie se projeví až v příštím roce. Do něj vstupuje HBO zase s další možnou korporátní změnou, nulovými evropskými originály, které osekalo už letos, a příslibem, že nejpozději v druhém kvartále příštího roku, před startem OH v Paříži (a sportovních přenosů z Discovery/Eurosportu) a druhou řadou Rodu draka se dočkáme spojené verze Max také u nás. Bude to stačit?
Mnozí ho odepisovali, mnozí mu prorokovali pád, ale Netflix letos všem ukázal záda. Oklepal se z loňské krize, kdy mu poprvé po letech klesly počty předplatitelů, veleúspěšně spustil svůj systém na zamezení sdílení hesel a samozřejmě nejvíc utrácel za nový obsah. To vše mu v oficiálních číslech přineslo ke konci září už 247,2 milionů předplatitelů, o 5 % více než před rokem. U nás bychom mu koeficientem z českých webových návštěv (cca 3,2 milionů) mohli přepočítat zhruba 550 až 600 tisíc uživatelů. To není zásadní skok oproti minulému roku, ale růst to je a kdo ze zaběhnutých hráčů se s ním mohl pochlubit. Netflix se v USA a dalších zemích odhodlal ke zdražení a zavedení levného reklamního tarifu, o obou akcích se u nás zatím pouze spekuluje. Z pohledu obsahu měl Netflix letos slabší rok a jak ukazují naše roční tabulky z TOP 10 žebříčků, spoléhalo se na loňskou Wednesday, vlažnější bylo přijetí nové řady Zaklínače a z nových seriálů se hodně líbil Noční agent a dokumentární Beckham. U filmů je stejně jako všude po světě vidět důležitost nakupovaného obsahu. Vedle dětských hitů jako Tlapková patrola ve filmu si povšimněte bohatého zastoupení nakoupených českých filmů. Mimochodem - perlička z nedávného obřího datasetu, který Netflix vypustil a ukázal konkurentům záda, jak to po hollywoodské stávce herců a scenáristů myslí s transparentností sledovanosti: každý český kinofilm, který Netflix uvedl od července 2022 do června 2023, se mohl pochlubit sledovaností alespoň 100 000 hodin. I když tedy u nás Netflix nenatáčí původní seriály, pomáhá si alespoň včasnými nákupy českých kinofilmů či dlouhými záběry na českou krajinou a kaskadéry ve svých hollywoodských filmech (letos Vyproštění 2) či alespoň námětem (těšte se na Kosmonauta z Čech). I když je tedy pořád Netflix zahalen tajemstvím (ne, kontakt na české zastoupení nemáme, nepište nám), umí promyšleně jednat a svoje prvenství si do dalších let jen tak vzít nenechá.
Mezi oficiální streamovací služby tato značka nepatří, přesto je ukončení provozu Ulož.to tak, jak ho známe, významným posunem v tom, jak sledujeme filmy online. Po dlouhá léta se nedařilo autorům práv se službou domluvit, aby šíření nelegálně nahraných kopií zabránila, teprve s druhou verzí evropské novely o audiovizi se služba podvolila. Na začátku roku to zkusila obejít ještě trikem, kdy umožnila skrz externí vyhledávač prohledávat všechny složky autorů, na konci listopadu už však tento postup zrušila a funguje tedy nyní podobně jako Dropbox - nahraje se soubor, ten není automaticky veřejně sdílen a nelze ho jednoduše dohledat. Spousta uživatelů a překvapivě i médií "konec" Ulož.to oplakala, zajímavé je, jak na nostalgický tón najela i seriózní média, která obhajovala prospěšnou funkci "takové věci už nikdy nikde nedohledáte". Že se na službě ve velkém točily nové filmy a seriály, z jejichž stahování měli prospěch pouze majitelé Ulož.to, případně nahrávači (kteří rozhodně nebyli majitelem obsahu), to už se v médiích nepsalo. Pohled filmových distributorů a televizních společností byl přitom dlouhá léta jasný - taková služba nemá existovat a stejně jako v zahraničí musí skončit. Trvalo to tedy pěkných pár let, ale konečně se majitelé práv dočkali. Peníze se teď tedy budou doufejme rozdělovat těm, kdo obsah vyrábí a je jen na vás, abyste se rozhodli, komu z nich na výrobu přispějete.
Zdroj: Ročenka ČSÚ / MediaGuru / WSJ / FlixPatrol / Lupa.cz / Voyo / FTV Prima / Autorský text
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
V polovině prosince vydal Netflix poprvé ve své historii komplexní přehled sledovanosti svých filmů a seriálů během první poloviny roku 2023. V 18 000+ řádcích se nepříliš jednoduše orientuje, ale my jsme pro náš sesterský web FlixPatrol statistiky vzali a napojili je na naši databázi. A vyplývá z toho několik zajímavých dat.
Překvapivou reklamu vypustil český Netflix u příležitosti premiéry své nové sci-fi Rebel Moon. Poprvé v historii totiž natočil reklamu s českým hercem, s českými reáliemi a spojil ji i s klasickým českým vánočním filmem.
Je filmový svět připraven na další spojení hollywoodských studiových obrů? Když před lety Disney pohltil konkurenční Fox, bylo z toho velké přeskládávání síly na trhu. Nyní o podobném spojení sil dumají Warneři a Paramount, dvě společnosti, které se dlouhodobě poněkud trápí.
K očekávánému kroku se odhodlal Apple s instalací nové verze iOS a tvOS. Služba iTunes, skrz kterou jste si mohli půjčovat a kupovat napřímo filmy, se plně přesunula do aplikace Apple TV. S ní má Apple velké plány a buduje z ní ultimátní streamovací aplikaci nad všemi platformami.