FB pixel TP pixel
Streamingové války v roce 2020: Jak se dařilo Netflixu, Disney či Apple? © TMDB

Streamingové války v roce 2020: Jak se dařilo Netflixu, Disney či Apple?

Letošní podivný rok byl nejen ve znamení odložených kinopremiér a zavřených kin, ale také nástupu nových streamingových služeb (HBO MAX, Peacock, Quibi), výrazného rozšíření stávajících (Disney+) a lítého boje proti vedoucímu Netflixu. Shrnuli jsme všechny nejpodstatnější letošní zprávy do jednoho článku.

Streaming novinky

iTunes a Google jako šance pro prémiové premiéry

Ačkoliv se během let převaha služeb za předplatné vůči nákupům a půjčením zvětšuje, letos mohly všechny služby jako iTunes, Google Play, v USA potom třeba Amazon Video, Fandango či Vudu, cítit malé zadostiučinění. Většina kinopremiér, která nebyla odsunuta a šla do omezeného počtu kin, mířila také online. Zkratkou roku je PVOD, prémiové filmy na vyžádání, které nejsou nic jiného než klasické TVOD (platíte za nákup či půjčení), akorát za prémiovou cenu. Druzí Trollové místo půjčení za 5 dolarů byli k mání na iTunes či Google Play za 20 dolarů a podle všeho přinesli za první měsíc 100 miliónů dolarů na tržbách. 80 % z nich jde producentům, což je lepší poměr než u kin (zhruba 50/50). Pěkný úspěch měly na jaře podle všeho i filmy jako Scoob!, na podzim potom třetí Bill a Ted či Slečna bestie. Urychleného skoku na VOD se v březnu také dočkaly filmy uvedené v lednu, únoru či březnu do kin, ať už to byly kousky jako Neviditelný, Gentlemani, Birds of Prey, Ježek Sonic a další. Filmy, na které by se normálně čekalo 3 měsíce, bylo možné vidět za 2 týdny. Většinu těchto věcí jsme u nás sledovali z povzdálí, paralelní premiéry se týkaly pouze vybraných zemí (USA, Británie, Austrálie), většina Evropy zkusila v létě filmy znovu či se zpožděním nasadit a přeci jen něco utržit v kinech. Částečně se to povedlo.

Mohutná expanze Disney+ (ale ne k nám)

Streamingové války v roce 2020: Jak se dařilo Netflixu, Disney či Apple? © TMDB

Studio Disney se letos nadechlo k mohutné expanzi, i když byla o něco pomalejší, než původně plánovalo. Na jaře západní Evropa a Indie, v létě Japonsko, na podzim severní Evropa a celá střední a jižní Amerika. Zatímco před expanzí měl Disney+ zhruba 28 miliónů předplatitelů, na začátku prosince se mohl na investorské akci chlubit už 87 milióny. Tam také mohl oznámit několik desítek nových pořadů značek Marvel, Star Wars, National Geographic či Pixar, které uvede v příštích letech a to nejen na Disney+, ale i na nové sekci/službě Star, kterou pustí příští rok. My stále na Disney+ čekáme, takže jsme o úspěchu druhé řady Mandaloriana mohli oficiálně jen slyšet. Většinu svých novinek uvedl a bude uvádět Disney+ v rámci předplatného (z kin zmizel Artemis Fowl, Ivan je jen jeden, Hamilton, pixarovka Duše), experiment s Mulan za 30 dolarů extra takový úspěch zřejmě nebyl, ale Disney v něm hodlá pokračovat i příští rok. Každopádně Disney letos vzhledem k tragickým výsledkům své kino a parkové divize překopal vnitřní strukturu celé společnosti a streaming má nyní výsostné a prioritní postavení.

Hulu zůstává stranou, ale pokračuje

Ve stínu svého mladšího, ale mnohem protěžovanější bratříčka, má Hulu v rámci skupiny Disney menší pozornost. I tak se může pochlubit solidními čísly (téměř 39 miliónů předplatitelů) a stále se může opřít o velmi solidní katalog přejaté i původní tvorby (Příběh služebnice). I když Hulu na mezinárodní scénu z rozhodnutí Disneyho nepůjde, může se dál těšit z rozpočtu na původní obsah, který bude hodně stát na tvorbě též spřízněné stanice FX (American Horror Story). Z letošních kinoodpadlíků si Hulu pořídil svěží komedii Palm Springs a byl prý mimořádně spokojen.

Netflix stále vede. Jak dlouho ještě?

Streamingové války v roce 2020: Jak se dařilo Netflixu, Disney či Apple? © TMDB

Streamingový lídr měl letos zvláštní rok. Na jaře (z 167 na 183 milionů) a v létě (z 183 na 193 miliónů) díky pandemii a zavřeným kinům obrovsky vyrostl, ale na podzim už to taková sláva nebyla (z 193 na 195 miliónů předplatitelů) a jak se mu dařilo v zimě, to uvidíme za pár týdnů. Konkurence na něj tlačí ze všech stran, ale minimálně v rámci celosvětového záběru zatím nemá Netflix konkurenci. Ostatně i my jsme si letos mohli užívat plné české lokalizace pro všechny uvedené novinky a koupit dokonce dárkové karty. Netflix neváhal nakupovat menší kino-odpadlíky (Dokud nás vražda nerozdělí, Enola Holmesová, Chicagský tribunál), pro svět druhého SpongeBoba), radost mu také udělaly některé speciální nákupy (celosvětová distribuce filmů studia Ghibli nebo polský erotický film 365 dní byl mimořádný úspěch), ale také mu chyběly megapecky typu nová řada Stranger Things. Fanoušky samozřejmě potěšily nové řady The Umbrella Academy či Lucifera, dařilo se akčňákům jako Vyproštění či Old Guard: Nesmrtelní, ale nej původním titulem Netflixu se díky mohutnému finiši stal nenápadný seriál Dámský gambit. Že se chce Netflix dál rozvíjet, to ukázal, když v únoru spustil svoje TOP 10 žebříčky, ve Francii začal testovat klasický televizní kanál, vyzkoušel si i promo akce na filmy a seriály zdarma, a spustil náhodné či zrychlené přehrávání. Naopak lidé během karantény ocenili hlavně možnost společného sledování přes neofiko aplikaci Netflix party (Disney+ a Amazon to má od podzimu oficiálně) a nadávali na snížení kvality během první vlny pandemie, ke kterému Netflix a další společnosti přistoupily, aby odlehčily náporu na internetové linky.

HBO GO je mrtvé, ať žije HBO MAX

V květnu Warneři v USA spustili dlouho očekávanou novou verzi HBO pod názvem MAX. Prvotní reakce uživatelů (jen 8,6 miliónů z 38 milionů předplatitelů kabelového HBO si MAX aktivovalo či napřímo pořídilo) ani kritiků (chybí 4K rozlišení, warnerácké perly typu Harry Potter či DC přicházely a mizely) nebyly nijak nadšené, ale služba se postupně rozjela. Před koncem roku vypustili Warneři megabombu - všechny jejich kinofilmy z roku 2021 budou uvedeny zároveň v kině i na MAX. Zatímco tvůrci se s nimi chtějí soudit, piráti se radují, protože MAX zatím není dostupný kromě USA nikde, i když to se má během druhé poloviny roku 2021 změnit a MAX má nahradit stávající GO v jižní Americe a střední/východní Evropě. Obsahově HBO letos postrádalo megapecku typu Hra o trůny, Westworld ani Jeho temné esence (už) nemají takovou základnu, daří se však ve vážné tvorbě jako je Boj o moc a aktuálně Mělas to vědět.

Amazon Prime Video stále mlží o svém úspěchu

Oficiální čísla o používanosti video sekce Amazon Prime si Amazon stále drží pro sebe, odhady jsou někde okolo 150 miliónů předplatitelů celosvětově (z toho zřejmě až tři čtvrtiny v USA). Z velkých kinoodpadlíků si Amazon letos ukousl jen menší filmy (Můj špión, Borat 2 a příští rok druhá Cesta do Ameriky) a ani jeho nabídka za předplatné nic super převatného nepřinesla (komedie Upload či akční thriller Alex Rider spásu nepřinesly), Amazon tak mohl využít současné krize hlavně na své další transakční části (viz výše), kde mohl ve vybraných zemích za jednorázové částky půjčovat kinohity dříve než obvykle. Do dalších let bude muset přidat, protože jen seriálový Pán prstenů ho nezachrání.

Apple TV+ zdarma na rok či napořád?

Streamingové války v roce 2020: Jak se dařilo Netflixu, Disney či Apple? © TMDB

První rok své existence oslavila Apple TV+ letos na podzim, ale stále nejsou známá žádná oficiální čísla. Odhady analytiků se pohybují mezi 10 až 40 milionů předplatitelů celosvětově, a to včetně těch, kteří dostali předplatné jako dárek k novému iPhone či iPadu. Apple také láká na pořady zdarma i uživatele starších modelů. Z hlediska obsahu byl Apple letos velmi aktivní, uvedl zhruba 20 nových seriálů, některé z nich mimořádně povedené (Ted Lasso, Defending Jacob). Pustil se také do kinoopadlíků a pořídil si válečný thriller Greyhound: Bitva o Atlantik s Tomem Hanksem, spekuluje se také o vytvoření klasické knihovny nakoupených starých filmů. Pro uživatele se letos technicky nic zásadně nezměnilo, od podzimu si však mohou předplatné Apple TV+, Apple Music, Apple Arcade a iCloud spojit do výhodnějšího balíčku, čímž Apple potvrdil, že z hlediska výroby filmů a seriálů je pro něj nejdůležitější udržet lidi u jejich hardware za každou cenu.

Peacock vstupuje do hry. Vstoupí i do světa?

Studio Universal a jeho mateřská společnost, operátor Comcast, také letos spustili streamingovou službu, start Peacocku byl ale s menšími famfárami, než se čekalo. Olympijské hry, jako jeden z obsahových pilířů, se letos nekonaly, oslavovaný seriál Kancl se na Peacock dostává až nyní s přelomem roku. S původní tvorbou to bylo špatné (vlajková loď Brave New World končí po první řadě) a tak Peacock mohl těžit hlavně ze solidního archivu starých filmů a seriálů, které z poloviny nabízí zdarma. Ano, na rozdíl od své konkurence, má Peacock i zdarma verzi. K oběma verzím se od dubnového spuštění přihlásilo více než 26 milionů uživatelů, ale kolik lidí má placenou verzi, to zatím Comcast tají, stejně jako přesné plány celosvětové expanze.

2 miliardy ztráta za půl roku na pět písmen? Quibi

Streamingové války v roce 2020: Jak se dařilo Netflixu, Disney či Apple? © TMDB

Bývalý šéf animátorů Disney a jeden ze tří zakladatelů studia Dreamworks, hollywoodský mogul Jeffrey Katzenberg, si letos splnil sen a spustil - uprostřed první vlny korony - streamovací službu. Quibi na to šlo radikálně - původně bylo určené jen pro mobily a místo klasických seriálů točilo zhruba hodinové filmy rozkouskované na desetiminutové epizody a navíc s možností je sledovat vertikálně. Dospělácký obsah (mj. nová verze legendárního Uprchlíka) na dětské platformě ale nezafungoval a dvě miliardy investic se nezačaly vracet tak rychle, jak by si investoři přáli. V létě si začali vrabci šuškat, že se chystá prodej, ale podle všeho se nikdo nechytl a tak po šesti měsících Katzenberg ohlásil konec. Služba se definitivně vypnula v prosinci. Takhle rychle se ještě za žádným streamingovým experimentem voda nezavřela.

YouTube a Facebook bitvu prohráli, ale ve válce pořád bojují

Technologičtí giganti Google a Facebook to na rozdíl od svých dalších konkurentů Amazon a Apple ve streamovacích válkách zabalili. Konec hrané původní tvorby YouTube za branou předplatného byl letos stvrzen prodejem nejzajímavějšího seriálu do náručí Netflixu (ano, mluvíme samozřejmě o Cobra Kai), za branou placené prémiové verze čeká ještě pár menších novějších dokumentů, jinak ale všemu vládne komunitní obsah. Zatímco pro Google to byla jen částečná prohra, protože se snaží YouTube monetizovat jinak (znásobením reklamním klipů), Facebook zatím v oblasti náročnějšího videa už vyklidil pole dříve, nové původní seriály netočí a snaží se bojovat o pozornost spíše jednoduchými komunitními klipy a konkurovat tak TikToku.

 3 097 zobrazení   15 se líbí
Warneři uklidňují kinaře. Společné premiéry s HBO Max budou jen dočasné
Warneři uklidňují kinaře. Společné premiéry s HBO Max budou jen dočasné
29.12.2020 9:00:00 | Streaming novinky

Plán studia Warner Bros uvádět v roce 2021 souběžně filmy jak do kin, tak na jimi vlastněnou streamovací platformu HBO Max, vyvolalo ve filmovém průmyslu velké pozdvižení. Nyní studio filmaře uklidňuje, že jde opravdu jen o dočasnou záležitost.

Bond a Rocky na prodej? O filmy studia MGM se mohou prát Netflix nebo Apple
Bond a Rocky na prodej? O filmy studia MGM se mohou prát Netflix nebo Apple
28.12.2020 | Streaming novinky

Zpravodajský server Wall Street Journal v posledních dnech informoval o opravdu velké filmové události, která již delší dobu visí ve vzduchu a která může zahýbat celým audiovizuálním byznysem. Proslulé studio MGM totiž vážně zvažuje svůj prodej.

Netflix jako podcast? Streamovací služba nabídne přehrávání bez obrazu
Netflix jako podcast? Streamovací služba nabídne přehrávání bez obrazu
17.12.2020 9:00:00 | Streaming novinky

Netflix nezahálí a do světa přináší další rozšíření svých služeb a funkcí. Nové vylepšení dovolí aplikaci v mobilu přehrávat jen zvuk a z Netflixu se tak pro danou chvíli stane streamovací podcastová aplikace.

Jak fungují algoritmy k doporučování filmů? Netflix prozradil jeho základy
Jak fungují algoritmy k doporučování filmů? Netflix prozradil jeho základy
14.12.2020 10:00:00 | Streaming novinky

Netflixovské knihovny jsou nabité stovkami nejrůznějších titulů a jejich doporučování divákům závisí na datech umělé inteligence. Netflix nyní nechal i běžné smrtelníky nahlédnout, jak vlastně celý tento proces doporučení funguje.